Trailertje Dirkjan Heerst!

donderdag 25 februari 2010

Interview met de makers van Dirkjan Heerst! (deel 2)


De komende weken zijn op deze blog interviews te lezen met de makers van Dirkjan Heerst! Vandaag een interview met Mark Retera, de 'vader' van Dirkjan.

Sarina: ‘Mark, welke bijdrage lever je aan deze film? Wat maak/doe je precies?’.

Mark: ‘Mijn taak is om voor iedere scene de allereerste tekening te maken, waarbij ik me vooral concentreer op Dirkjan en iets minder op de achtergrond. Ik heb me tot nu toe vooral met het scenario bemoeid. Het verhaal dus. We zijn globaal begonnen en later hebben we uitgebreid gediscussieerd over hoe het verhaal precies verteld moet worden. Daar zijn we inmiddels uitgekomen en zijn we met het tekenen begonnen.
De film is kort maar er komen erg veel scene-wisselingen in voor. Ik schat zo’n twintig wisselingen. Dat zijn dus minimaal 20 plaatjes die ik moet maken’.


Sarina: 'Waar heb je vooral de afgelopen twee weken aan gewerkt met betrekking tot Dirkjan Heerst?’.

Mark: ‘De afgelopen weken heb ik de film ‘Triumph des Willens’ aandachtig bekeken, omdat we iets van de sfeer van deze film ook in "Dirkjan Heerst" willen laten terugkomen'.

Sarina: ‘Oww, dat klinkt spannend! En waar ben je op dit moment mee bezig?’.

Mark: ‘Tekenen dus. Op dit moment teken ik Dirkjan die thuis aan zijn tekentafel snode plannen maakt’.

Sarina: ‘Hoe is eigenlijk het idee voor deze nieuwe Dirkjan film ontstaan?’.

Mark: ‘We (Wilfred, Remco en ik) zijn bij elkaar gaan zitten. Kopje koffie erbij. Wilfred zei: "Dirkjan loopt 's avonds over straat om zijn hondje uit te laten". Dat vonden we alle drie een geniaal begin dus daar zijn we mee verder gegaan’.

Sarina: ‘Jij bent de bedenker van Dirkjan, hoe is het karakter ‘Dirkjan’ eigenlijk ontstaan?’.

Mark: ‘Lang geleden maakte ik een strip over een studentengang. Dirkjan was één van de bewoners. Al heel snel kreeg hij de hoofdrol’.

Sarina: ‘Er is inmiddels ook een kookboek van Dirkjan, wat is het favoriete eten van dirkjan?’.

Mark: ‘Dirkjan eet het liefst pizza!’.

Sarina: ‘En dan tot slot: Wat is je favoriete Dirkjan strip/strook?’.

Mark: ‘De strook met de verstopte wc. De allereerste strook in album 15’.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Dirkjan - Het Elixer